Egy repülőtér előnyeinek és hátrányainak arányát a régió és a közvetlen közelben lévő város gazdasági irányai határozzák meg, mind ipari, mind turisztikai szempontból.
Pontosan így van ez a Székesfehérvártól 10 km-re található Börgöndi Repülőtérrel is, melynek tervezésében érdemi előre lepések történtek. Egy ilyen repülőtér fejlesztésnek épp úgy vannak előnyei, mint hátrányai. Az előremutató terv pozitívumait és negatívumait tekintjük át és néhány városunkhoz hasonló várost is megnézünk, ahol már régóta működik repülőtér.
Bevezetésképp vizsgáljuk meg az estlegesen felmerülő problémákat és előnyöket egy ilyen beruházás esetében.
A megvalósításhoz nagy indulótőke szükséges és ahhoz, hogy a létesítmény gazdaságos legyen hosszú évekre van szükség, menetrend szerinti járatokra. Továbbá nem elhanyagolható a fel és leszálló gépek hang és károsanyag-kibocsátása, nyilvánvalóan ezek mértéke a légiforgalomtól függ. Egy repülőtér egyéb infrastrukturális beruházásokat is igényel, mint az autóutak és vasutak olyan mértékű fejlesztése, amelyek elbírják a megnövekedő regionális forgalmat.
Ezekkel szemben előnyként felsorolható a térség turisztikai és gazdasági forgalmának megnövekedése. Kiterjesztheti az idegenforgalmi lehetőségeket, beruházási szempontból is jelentős előnyöket hozhat, meglévő vállalatok szállítmányozásában és újak letelepedésében játszhat szerepet, a munkahelyteremtésről nem is beszélve. Esetleg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mellett, azt kiegészítve a fővárosi légiforgalom zsúfoltságát is csökkentheti. Nem utolsó sorban a belföldi utazásban is új lehetőségek nyithat.
A légiközlekedési ipar a világon mintegy 87,7 millió munkahelyet biztosít, vagy közvetlenül az ágazatban, vagy pedig a szektorral kapcsolatban álló gazdasági, turisztikai területeken. A közvetlen munkahelyek száma 11,3 millió, mely a repülőterek fejlesztésével egyre bővül. A globális GDP-hez 961,3 milliárd dollárral járul hozzá -írja az írja az Aviatonbenefits.org jelentése.
Az európai adatokat vizsgálva kiderül, hogy a globális légiközlekedés körülbelül 25%-a itt valósul meg. Közvetlenül az iparágban több mint 1,5 millió munkahelyet teremt és 101,6 milliárd eurónyi GDP-t termel. Hazánkban a teremtett munkahelyek száma 8200 és a termelt GDP 0,22 millió euró -derül ki az InterVISTAS 2013-as elemzéséből. A repülőterek az utakhoz hasonlóan kötik össze az egyes országokat, városokat. Gyorsasága és megbízhatósága nem elhanyagolható, nagy kapacitású szállítási és utazási lehetőségeinek érezhető hatásai vannak gazdasági, turisztikai és munkahelyteremtési szinteken.
Európában több város is rendelkezik kisebb-nagyobb nemzetközi utasforgalmat is bonyolító repülőtérrel. Három ilyen várost nézünk meg, mely az ausztriai Klagenfurt, a csehországi Pardubice, és a lengyelországi Babimost.
A városok hasonlóak Székesfehérvárhoz, vagy méretükben, vagy régióban betöltött szerepükben, vagy turisztikai státuszukban.
Klagenfurt százezres lélekszámú tartományi főváros, Ausztriában ez a város rendelkezik a legkisebb repülőtérrel. A város jelentősebb gazdasági ágai a könnyűipar, kis- és nagykereskedelem és a turizmus. Nagymúltú történelmi város, rengeteg turisztikai látványossággal. Mind az iparban, kereskedelemben és turizmusban jelentős szerepe van a repülőtérnek, mely évi körülbelül 200 ezer főnyi utasforgalmat bonyolít és körülbelül 3 km-re található a várostól.
Pardubice szinte ugyan akkora, mint Székesfehérvár. Nyugat-Csehország ipari központja. Gazdaságának fő ágai a vegyipar, elektrotechnika és gépipar. Régi város sok látnivalóval, de gazdasági ereje inkább az iparban rejlik, ennek köszönhetően jelentős forrásokat költöttek a vasutakra és közutakra. Repülőterük először katonai objektum volt, ma katonai és civil célokra is használják. 2007-ben indult meg a polgári közlekedés. Évi kevesebb, mint 150 ezer főnyi utasforgalmat bonyolít. A várostól körülbelül 6 km-re található.
A Zielona Góra repülőtér egy azonos nevű városról kapta a nevét, de egy nagyon kicsi lengyel város, Babimost közelében fekszik, amely majdnem 4 ezer lakost számlál. Idegenforgalmát nagyban támogatja a Zielona Góra repülőtér, melynek évi utasforgalma az előző évekhez képesti 8-10 ezerről 2019-ben kicsit több mint 30 ezerre ugrott. Kérdés azonban, hogy egy ilyen kis város, hogy tud lépést tartani az ilyen gyorsasággal növekedő forgalommal. Hasonló távolságra található, mint Börgönd Székesfehérvártól.
Fontos figyelembe venni Székesfehérvár méretét. Európai viszonylatban egy közepes városról beszélünk, melynek túl nagy terhelés lenne egy nagy nemzetközi repülőtér. A legjobb megoldás egy kis- vagy közepes sport- és üzleti célú fejlesztés. Így a város is elbírja a létesítményt és a mostani füves terület is kihasználásra kerül.