Országos Diákparlament

Országos Diákparlament

Az immár harmadik alkalommal Székesfehérváron megrendezett Országos Diákparlament lehetőséget adott a fiataloknak vitázni, kérdezni és javaslatokat tenni az őket érintő problémákra. A háromnapos rendezvényen 220 közép és általános iskolás diák próbálta egymást és az oktatási intézmények képviselőit meggyőzni saját álláspontjukról.

1.nap

„Ne rólatok és felettetek, de rólatok veletek”- ezzel a mondattal köszöntötte dr. Cser-Palkovics András polgármester az ország minden tájáról érkező diákokat az Országos Diákparlament nyitó plenáris ülésén.

Itt megállapították, hogy a megjelentek arányában a parlament határozatképes. Elfogadták a három nap programját és ügyrendjét.  Utóbbinál egy küldött ügyrendi módosítással élt. Javasolta, hogy a záró plenáris ülésen a szerkesztőbizottság által összeállított pontokon lehetőség szerint vitázhassanak.

Hosszú vita indult arról, hogy milyen esetben lehessen vitázni és mennyi ideig.
Volt, aki a vonatok indulására és az időhiányra hivatkozva nem tartotta járható ötletnek. A többség viszont támogatta így a fő kérdés a vita idején zajlott.

10, 15 és 30 perc merült fel mint lehetőség. Hosszasan vitáztak a küldöttek, hogy melyik ideális és melyik nem megoldható. Frappáns érvek hangzottak el. Ha egy pont megvitatására 10 percet szánunk, és megszorozzuk 50-nel, akkor több mint 8 órát kellett volna pluszban a zárásra szánni. 30 perc esetén pedig 25 órát.

Végül a 10 perc mellett döntöttek, amennyiben a küldöttek 2/3-ada megszavazza.
A vita vitájára egy 13 éves fiú tette a pontot, aki korát meghazudtolóan zárta rövidre a beszélgetést.

Szintén az első napon lehetőséget kaptak a delegáltak különböző fórumokon kérdezni és többet megtudni, esetleg javasolni a minisztériumok képviselőinek.

Négy szakmai területen érdeklődhettek a diákok: felsőoktatás, szakképzés, köznevelés, idegen nyelv.

A fórumvezetők és a diákok is elégedetten számoltak be arról, hogy remek kérdéseket tettek fel a fiatalok, amikre érdemi válaszokat kaptak.

A szakképzési fórumon az új Szakképzés 4.0 stratégiáról és a legfontosabb változásokról kérdezhették a minisztériumok képviselőit.

Egy olyan interaktív honlapot mutattak be a felsőoktatási fórumon, ami segíti a pályaválasztásban a 11. évfolyamos és végzős diákokat. Ez az oldal a következő linken érhető el:

https://www.diplomantul.hu/dpr-aae-palyaorientaciot-tamogato-modul

Az újonnan induló külföldi nyelvutazásról tudhattak meg többet az idegen nyelvi fórum résztvevői, mely a 9. és 11. évfolyamos diákokat érinti.

A fórumok tervezett zárása este 10 órára volt ütemezve. A legtöbb tudta is ezt tartani, viszont a köznevelési fórumon annyi volt a kérdés, hogy a negyed 12-kor ért véget.

A nyitó nap érdekessége még, hogy január 31-én jelent meg az új Nemzeti Alaptanterv, melyet a diákok még aznap olvashattak.

2.nap

Szombaton a reggeli után a diákok indultak is a szekciókra, ahol kis csoportokban vitattak meg olyan kérdéseket, mint a diákönkormányzatok működése, kommunikációja, és az iskolán, kollégiumon belüli konfliktusokra is megoldást kerestek.

Ezek alapján javaslatokat írtak össze, amiket benyújtottak a szerkesztőbizottságnak.

A munka délelőtt és délután is zajlott. Közte, az ebédnél megmutatkozott, hogy az ODP nemcsak a munkáról szól, hanem remek közösség is. Az egyik küldött éppen szombaton lett 18 éves. Ő az egész jelen lévő diákságtól szívből jövő gratulációt és Mészáros Attila alpolgármester úrtól pedig egy tortát vehetett át.

Mikor végeztek a nagy munkával egy kis pihenés után a szervezők táncházzal, beugróval és bulival készültek. A megkérdezett diákok nem nagy meglepetésünkre jól értékelték az elmúlt nap munkáját és az esti programokat is.

Viszont nemcsak a küldöttek szórakoztak, hanem a néptáncolók között felfedeztük Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárt is, aki a hangulattal és a diákok lendületével szintén nagyon meg volt elégedve

3. nap

Vasárnap a plenáris ülésen végül 46 pontról kellett döntenie a 220 küldöttnek. A nyakba akasztható kártyájukat felemelve szavaztak, és ha a számuk elérte a 2/3-ot akkor az aktuális pontot elfogadták.

Az első 12 pontig nagy volt az egyetértés, senki kezébe nem került a mikrofon. Majd a 13. pontnál a WIFI kérdése mellett szólalt fel egy diák. Vajon ha lenne jó minőségű, használható internetelérés és WIFI hálózat, az elterelné a tanulók figyelmét az órákon?  A többség nem értett egyet ezzel a felvetéssel, úgyhogy nem került sor a vitára.

Úgy éreztem, ezután a felszólalás után kaptak bátorságot a fiatalok, és innentől kezdve több ponthoz is volt hozzáfűznivalójuk.

Majdnem a feléhez érve, a 22. pontnál kezdett el duruzsolni az egész színház. Szükséges-e a mindennapos testnevelés, vagy csak 3 legyen kötelező 1 héten?

Az első felszólaló szerint nagyon jó lehetőség a mindennapos tesi, hiszen így a rendelkezésükre áll egy üres tornaterem, és ingyen sportolhatnak, mozoghatnak.

A többség nem értett vele egyet. Látszott, hogy a legtöbbjüknek van mit hozzáfűzniük. Ki is töltötték a 10 percet.

„Aki szeretne mozogni valószínűleg iskolán kívül választ egy sportágat magának”
„Aki fogyni szeretne, az úgyis elmegy sportolni, nem a mindennapos tesi fog hozzájárulni ehhez”
„Gimnáziumba már mindenki el tudja dönteni, hogy mit akar kezdeni a testével”
„Hasznosabb dolgokra is lehetne fordítani azt a plusz 2 órát”

Ilyen válaszok hangzottak el a tizenévesek szájából.

De olyan is akadt, aki statisztikai adatokkal készült, és elmondta mekkora probléma Magyarországon a túlsúly. Kérdés, hogy erre a mindennapos testnevelés lenne-e a legjobb megoldás…

Az egyik pont kapcsán szóba jöttek az érzékenyítő programok, amire egy felszólaló ezt válaszolta: empátiát nem tudja elősegíteni, de belátást nyerhetünk vele. Nagyon durva, hogy ennyire fiatalon ilyen mélyen tudnak gondolkozni dolgokról.

24 főben legyen maximálva az osztálylétszám 1-4 . évfolyamon . Így szól a 43-as pont. Ismét vita.

Többek kezébe került mikrofon, elmondták a véleményüket. De a legnagyobb tapsot az a 13 éves fiú kapta, aki a nyitó ülésen rövidre zárta a vita vitáját. Olyan precízen fogalmazott, hogy nem hittük el, hogy még csak ennyi idős. „Azt vettem észre az eddigi felszólalások ismétlésbe torkolltak…” „A másik oldalon figyelembe kell vennünk azt…” Meglepett mindenkit.

Ezt a pontot végül elvetették.

A legfiatalabb diák egyébként 11 éves volt. Nagyon határozottan, és összeszedetten álltak ki a véleményük mellett ezek a fiatalok. Jó volt látni, és hallani, hogy van véleményük az őket körülvevő helyzetről, és merik is vállalni azt.

A köznevelésért felelős államtitkár Maruzsa Zoltán nem véletlen mondta záróbeszédében, hogy Magyarország jó kezekben lesz.

Sándor Tamara és Rudniczai Rudolf