A koronavírus a napi fogyasztási cikkek iráni keresletet is felülírta, a vásárlók az alacsony kockázatú termékeket részesítik előnyben – figyelmezte az agrárkamara.
A járványhelyzet jelentősen megváltoztatja a fogyasztók hozzáállását és viselkedését. Ennek egyik megnyilvánulási formája a kockázatkerülés, vagyis a fogyasztók arra törekednek, hogy a bizonytalanságot minimalizálják, megbízható márkákat és olyan termékeket keresnek, amelyek esetében alacsony a betegség kockázata. Mivel a recesszió következtében kialakuló munkahelyi és megélhetési bizonytalanságok is komoly aggodalmat váltanak ki, a fogyasztók a költséghatékony, egészségügyi kockázatot csökkentő vásárlásokra törekednek – hívja fel a figyelmet honlapján az agrárkamara.
Az FMCG Gurus 2019/2020-as időszakban végzett felmérése alapján a globális fogyasztók 70%-a megváltoztatta vásárlási szokását. A költséghatékony beszerzés nem feltétlenül a legolcsóbb termék beszerzésében nyilvánul meg, hanem inkább a termék alaposabb megvizsgálásában, értékelésében. Vagyis a vásárlók a legideálisabb ár-érték arányra törekednek (42%), valamint igyekeznek csökkenteni a nem alapvető fontosságú kiadásokat.
A koronavírus egy olyan különleges helyzetet alakított ki, amely során elengedhetetlen, hogy a fogyasztók ne kérdőjelezzék meg saját sebezhetőségüket. 2019-ben a fogyasztók 25%-a vélte gyengének immunrendszerét, és 53%-uk tervezte annak fokozását. Ez az arány idén emelkedni fog, így a funkcionális összetevőkkel rendelkező élelmiszerek vásárlása előtérbe fog kerülni.
Összességében elmondható, hogy a betegséggel szembeni sebezhetőség minimalizálására való törekvés, a költséghatékony vásárlások és az egészség fokozása a kockázat elkerülésének irányába tereli a fogyasztókat. Ennek következtében várhatóan olyan márkákhoz és termékekhez fognak fordulni, amelyekhez bizalom, biztonság és egészség társul.
(A napi fogyasztási cikkek, vagy más néven FMCG (Fast Moving Consumer Goods) ágazat a legjobban jövedelmező szektorok egyike. Ebbe a csoportba tartoznak a különböző, napi szükségleteket kielégítő termékek, mint például az élelmiszerek, testápolási szerek, valamint a tisztítószerek.)