Fehérváron bővít a Howmet-Köfém

Fehérváron bővít a Howmet-Köfém

 Az új létesítménnyel a cég jelentősen megnöveli a préskovácsolt alumínium Alcoa Wheels kerekek gyártási kapacitását. A gyár alapkövét október 5-én rakták le a Howmet-Köfém Kft. telephelyén.

A rendezvényen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Vargha Tamás államtitkár, országgyűlési képviselő, dr. Cser-Palkovics-András polgármester és Katus István, a Howmet-Köfém Kft. ügyvezetője vett részt. A 9,26 milliárd forint összértékű beruházáshoz a magyar állam 3,159 milliárd forintos készpénztámogatással járult hozzá – hangzott el.

A Howmet Aerospace 1993 óta van jelen Magyarországon, amikor a társaság felvásárolta a Székesfehérvári Könnyűfémmű (Köfém) részvényeinek többségét. Itthon a Howmet Aerospace kovácsolt alumíniumkerekeket, repülőgépmotorokat és ipari gázturbina alkatrészeket, mérnökileg magas szinten megalkotott, különféle ötvözetekből készült szerkezeteket gyárt repülőgépek, illetve kötőelemeket az űripar számára. A Howmet Aerospace mintegy 1200 embert foglalkoztat két helyszínén, Székesfehérváron és Nemesvámoson. A vállalat 1996-ban hozta létre globális szolgáltató központját Székesfehérváron, amely immáron globálisan nyújt pénzügyi és adminisztratív támogatást a Howmet Aerospace telephelyeinek. A társaság 1993 óta több mint 8 millió dollárt fektetett közösségi kezdeményezésekbe.

A Howmet-Köfém Kft. 2018-ban kezdte építeni legújabb üzemét, amely nemrégiben készült el közel 40 milliárd forintból. Emellé létesítik az újabb üzemet, amellyel tovább bővítik termelési kapacitásaikat. A mai alapkőletételen Katus István elmondta, hogy már a 2018-ban megkezdett gyárépítésnél is komoly munkaerőpiaci problémákat tapasztaltak, éppen ezért a tervezésnél a meglévő kollégáik képzésével, automatizálással számoltak: „A piacon jelenleg elérhető leginnovatívabb technológiáját telepítik be a most épülő üzemünkbe is. Így nyugodt szívvel jelenthetem ki, hogy a világ legmodernebb keréktárcsa-gyára fog elkészülni. A manapság divatos ipar 4.0, mesterséges intelligencia, smart manufacturing szavak ebben a gyárban nem pusztán szlogenek, hanem megvalósult tények lesznek.” Az új technológiáról a Howmet Wheel Systems alelnöke, a Howmet-Köfém Kft. ügyvezetője úgy fogalmazott: "Kerekeink segítenek az ügyfeleknek az úgynevezett hasznos teher növelésében, miközben ezzel egyidőben üzemanyagot takarítanak meg, és csökkentik a karbantartási költségeket. A flották egyre inkább a könnyű, strapabíró kerekeink felé fordulnak, ez a bővítés segít leküzdeni a folyamatosan növekvő keresletet."

Dr. Cser-Palkovics András azt mondta, hogy olyan időszakot élünk, amikor egy új beruházás fontosabb, mint bármikor máskor volt. „Ha megnézzük Székesfehérvár gazdaságát, akkor láthatjuk, hogy 2010 és 2018 között nagyjából megduplázódott a gazdasági volumen, amely előrelépés 2019-ben és 2020 elején is folytatódott. Ez az esztendő azonban teljesen mást hozott. A mai alapkőletétel éppen ezért a jövőbe, Magyarországba, és azon belül Székesfehérvárba vetett bizalom jelképe is.” A polgármester köszöntőjében megragadta az alkalmat arra is, hogy Székesfehérvár civil szervezetei, iskolái és kórháza nevében is háláját fejezze ki az Arconicnak, a Köfémnek és alapítványainak azért a társadalmi felelősségvállalásért, amellyel évről-évre hozzájárulnak a közösség fejlődéséhez.

Vargha Tamás, a térség országgyűlési képviselője beszédében megköszönte a vállalatnak, hogy a Kormány partnereként a pandémia ellenére előrelátóan elkezdik a beruházást,és már a járvány utáni időszakra koncentrálva erősítik ezzel a sajátjuk mellett az ország gazdasági pozícióját is.

 

„Hetvenegy magyarországi nagyvállalat 207 milliárd forintnyi beruházást indít a versenyképesség-növelő támogatási programban munkavállalói megtartása, illetve a létszám növelése érdekében.” – jelentette be Szijjártó Péter a Howmet-Köfém Kft.-nél, amely elsőként kapta meg a kormánytámogatást. A külgazdasági és külügyminiszter a támogatásból épülő csarnok alapkőletételi ünnepségén arról beszélt, hogy a világjárvány idején a Kormány nem a munkanélküliség finanszírozását, hanem az ezzel szembeni harcot tűzte ki céljául, amelyben sok vállalat kötött velük szövetséget. Mint mondta, a beruházás tovább erősíti majd Magyarország pozícióját a világ autóiparában: „Ma, dacára annak, hogy Magyarország csak 92. a világon lakosságszám tekintetében, 19. helyen áll az autóipari exportőr országok világranglistáján. Ma itthon, az autóiparban 175 ezren dolgoznak, az ágazat pedig egy 12 százalékos növekedést mutatott a tavalyi év során. Ez a beruházás természetesen erősíti Székesfehérvár pozícióját is. A város az egyik legvonzóbb beruházási célpont, és a városvezetéssel folytatott tárgyalások azt vetítik előre, hogy ez a jövőben is így marad majd.”

 

Az Alcoa® Wheels-ről:

Az Alcoa® Wheels kerekek egy darab kovácsolt alumíniumból készülnek, így akár 51% -kal könnyebbek és ötször erősebbek, mint az azonos méretű acél kerekek, ezzel növelve a hasznos teherkapacitást és az üzemanyag-hatékonyságot. Az acélkerékről történő áttérés Alcoa® Wheels keréktárcsákra egy normál teherautó és pótkocsi kombináció esetén akár 204 kilogramm megtakarítást jelenthet, valamint 13,3 metrikus tonnával csökkentheti a CO2-kibocsátást a kerekek élettartama alatt. A városi buszok esetében a Howmet Alcoa® Wheels keréktárcsáit illető technológiai megoldásainak köszönhetően a súlymegtakarítás javítja az üzemanyag-hatékonyságot és segít kibővíteni az elektromos buszok hatótávolságát. A kerekek különféle felületi kezelésekkel érhetőek el, beleértve a könnyen karbantartható, korrózióálló Dura-Bright® EVO-t. Mindemellett pedig a MagnaForce® ötvözet az ipari szabványhoz viszonyított 17 százalékos hozzáadott szilárdsággal még erősebb kereket eredményez, amely kategóriájában az Ultra ONE® alumínium kereket a legerősebbé teszi.

 

Forrás: Howmet-Köfém Kft., ÖKK, MTI