Fővárosi Ítélőtábla Médiaklubja közérthetően ad tájékoztatást a magyarországi jogértelmezés kapcsán. A 2024. október 15-i rendezvény egyik témája az elektromos roller büntetőjogi megítélése volt.
Egy idén nyáron készült felmérés szerint 1100.000-nél is több elektromos roller vesz részt a közúti forgalomban hazánkban, melyből sokakkal a fehérvári utakon is találkozhatunk. A kétkerekűek jelenleg nincsenek besorolva egyetlen jármű fogalom alá sem, azonban kedden elhangzott, hogy a bírói gyakorlat álláspontja egységes abban, hogy büntetésre számíthat az, aki ittasan közlekedik vele.
Folyamatban van az a KRESZ-módosítás, amely várhatóan orvosolni fogja azokat a joghézagokat, amik jelenleg árnyalják a rollerhasználatot hazánkban: nincs megállapítva sebességhatár, nincsenek tisztázva kivilágításának szabályai és a különböző biztonsági berendezések sincsenek meghatározva.
A Székesfehérvári Diáktanács segítségével 318 diákot kérdeztünk meg tegnap egy anonim kérdőív keretében, melyből kiderült, a megkérdezettek 51,9%-a busszal közlekedik a legtöbbször, de sokan választják napi szinten, vagy alkalmanként az elektromos rollereket, kerékpárokat is.
Közülük 57,9% nem visel bukósisakot a közlekedés közben, illetve a megkérdezettek egyetértettek (95,6%) abban, hogy azt tapasztalják, ezek a sofőrök valóban nem használnak védőfelszerelést a közutakon.
Fontos eldöntendő kérdés, hogy a biciklivel vagy a segédmotorral mutatnak-e nagyobb hasonlóságot az e-rollerek. Míg az egyiken nem kötelező a bukósisak (csak lakott területen kívül, 40km/h-t meghaladó sebességnél), úgy a másik esetében kötelező, ahogy a rendszám és a vezetői engedély is.
Ennek kapcsán megkérdeztük a fiatalokat, hogy mennyire ismerik a KRESZ-t: 71,7%-uk úgy gondolja, tisztában van a közösségi közlekedési szabályokkal, azonban véleményük szerint kortársaik 87,1%-ának frissíteni szükséges az ismereteit.
A KRESZ alapvető rendelkezése a "ne veszélyeztess!" elv, amit mindenki a legjobb tudása szerint igyekszik betartani az utakon, de mivel sokan közlekednek biciklivel és rollerrel a járdákon is, így érdemes a gyalogosok szemszögéből is megvizsgálni a kérdést.
A régebb óta használatban lévő bicikli kapcsán nem jellemző a félelem, de a válaszadók több, mint fele veszélyesnek tartja séta közben az elektromos rollerrel cirkálókat.
Ezen felül 28%-a a fiataloknak úgy válaszolt, hogy már szenvedett balesetet biciklizés és rollerezés közben, ezért érdemes foglalkozni a témával és megtenni mindent, hogy elkerülhetőek legyenek a sérülések.
Ehhez kapcsolódnak a törvényhozás és a balesetmegelőzés szakembereinek törekvései, nekünk pedig nincs más dolgunk, mint alkalmazkodni, akárcsak a rohamosan fejlődő környezetünk többi tényezőjéhez is.