Sharing economy – Hogyan segíthetik a városok mobilitási kihívásait a megosztott szolgáltatások?

Sharing economy – Hogyan segíthetik a városok mobilitási kihívásait a megosztott szolgáltatások?

Sharing economy – Hogyan segíthetik a városok mobilitási kihívásait a megosztott szolgáltatások?

A városi közlekedés kihívásai

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2009-2010-ben egy magyarországi vármegyeszékhely lakosa naponta átlagosan 64 percet töltött közlekedéssel, vagyis a nap 24 órájából több, mint egyet az A pontból B pontba való eljutás(ok) tett(ek) ki egy átlagos magyar nagyvárosban lakó számára1. Elmondhatjuk tehát, hogy a városok számára kulcskérdés a megfelelő közlekedésszervezés. A felgyorsult világrend, az urbanizáció és az agglomerációk lakosságszámának, így az ingázók számának trendszerű növekedése még hangsúlyosabbá teszi a modern és hatékony megoldások kialakításának szükségességét a közlekedés területén.

A városi közlekedés kihívásai
A városi közlekedés kihívásai

A gépjárművek számának rendkívüli növekedése további kihívást jelent a közlekedésszervező szakemberek számára. Míg 2010-ben kevesebb, mint 3 millió, 2023-ban már majdnem 4 millió 200 ezer gépjármű volt forgalomban Magyarországon az év végén2 . A gépjárművek ilyen nagy arányú növekedése miatt sokszor nem marad más eszköze a településeknek és a vállalkozásoknak, mint anyagilag nehezebben hozzáférhetővé tenni vagy fizikailag korlátozni az autós közlekedést (pl. parkolási díjak bevezetésével, dedikált parkolók kialakításával, dugódíj bevezetésével, alacsony kibocsátási zónák kialakításával, stb). Számos esetben az autós közlekedést díjtételekkel sújtó intézkedések nem bevételszerzési, hanem kizárólag forgalomszabályozási célokat szolgálnak.

Elvárások és kompromisszumok

A mobilitás sokszor azért is kényes kérdés a települések életében, mert a lakossági elvárások sokszor ütköznek a megvalósítási lehetőségekkel. Az az igény kompromisszumok nélkül nehezen kielégíthető, hogy mindenki közlekedhessen autóval, de ne alakuljanak ki forgalmi dugók. A teljesen egyedi igényeket pedig a tömegközlekedés nem képes kielégíteni, már csak azért sem, mert néhány terület ritkábban lakott, és mindig vannak olyan órák, amikor csak nagyon kevesen kívánnak adott viszonylatban közlekedni.

A belső égésű motorral rendelkező gépjárművek erősen környezetszennyezők, de az elektromos meghajtású autók is jelentős mértékű közterületet foglalnak el, így például a forgalmi dugók és a parkolóhelyek rendelkezésre állásának kérdését az sem oldaná meg, ha minden lakos saját elektromos autóval rendelkezne. Éppen ezért, ennek a kérdéskörnek lehet egy lehetséges megoldása az autómegosztó szolgáltatások elterjedése.

A megosztott szolgáltatások3

Az autómegosztás kifejezetten hasznos megoldás lehet a ritkábban lakott területek lakosainak egyedi mobilitási igényeinek kielégítésére is, de a zsúfoltabb területeken, a nagyvárosokban is óriási szerep juthat a szektornak.

3 https://www.uitp.org/news/shared-mobility-solutions-improve-cities/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR0qYpOcI4ORa6BG5lriHAN64Xpzzge2c6zcTY_qrGYTJvN_EXRbR5v5hSY_aem_AfZrcVzwrMqc6ohYedqjiFGMvJjVN9hN2Z1KUbYzBYRJwN7P6cvBsCLV3vrFxAljOiSgM4KDRFxgFKKWl6xaX7pi
carsharing
Infografika az autómegosztó szolgáltatások igénybevétele és a saját autó fenntartásának összehasonlításáról. Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség, https://www.jovomobilitasa.hu/carsharing-infografika?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2nKWLeS4TCty-t3VscqC2DGiu2wg7C

Hozzáférhetőség

Az autómegosztó szolgáltatások egyszerűbben hozzáférhetők mind anyagi, mind adminisztratív szempontból. Általában az e szolgáltatásokat üzemeltető cégek autói mobil applikáción keresztül vehetők igénybe. Az előzetes regisztráció elvégzése gyors és automatikus, nem igényel személyes megjelenést: mindössze a jogosítvány lefényképezésére, egy arcképes azonosításra és a szerződési feltételek elfogadására van szükség. A regisztráció meglétét követően lényegében egy érintéssel nyithatók az utcán parkoló megosztós autók. P+R parkolók telepítésével az autómegosztók jó megoldással szolgálhatnak arra is, hogy a ritkábban lakott területeken élők kényelmesen és hatékonyan eljussanak a tömegközlekedési csomópontokhoz.

Kényelem

Autómegosztó szolgáltatással sok esetben jelentősebb gyaloglás nélkül elérhető az úticél, amely jelentős segítséget jelenthet a nehezebben mozgó, vagy idősebb emberek számára. Emellett egy megosztós autó szolgáltatási díjába minden be van építve, a felhasználó csak használja az autót. A műszaki vizsga, kötelező biztosítás adminisztrációs terhe, gépjárműadó adminisztrációs terhe, esetleges javítások vagy karbantartások elvégzése, autópálya matrica megvásárlása, stb, mind a szolgáltató költsége és felelőssége.

Költséghatékonyság4

A Jövő Mobilitása Szövetség kutatása alapján, ahol elérhető az autómegosztás, ott a legtöbb esetben a felhasználók anyagilag sokkal jobban járnak, ha nem tartanak fenn saját autót, hanem helyette autómegosztó szolgáltatást vesznek igénybe. Eredményeik szerint: „… A hétköznapi városi 5-10 km-es utazásokból és hétvégi bevásárlásokból és országhatárokon belüli 2-3 napos kirándulásokból összeálló, már jelentős autóhasználatnak mondható, évi 18000 km-es használat mellett sem éri meg sokszor saját autóba fektetni.” Más fenntartható közlekedési módokkal kombinálva (pl. tömegközlekedés) még nagyobb költséghatékonyság is elérhető.

Környezeti szempontok

Egy autómegosztós autó akár 12 tonna szén-dioxid kibocsátástól kímélheti meg a földet, mert akár 6-12 saját tulajdonlású autót képes kiváltani (lásd az infografikát). Egy felmérés szerint a kombinált közlekedési módok alkalmazásával 34%-kal csökkenthető a károsanyag-kibocsátás a saját autó használatához képest5.


Összességében a megosztott szolgáltatások nagyban segíthetik a városi közlekedésszervezést. A legjobb eredmények az egyes közlekedési módok kombinálásával érhetők el, ezért fontos, hogy hangsúlyt kapjon az ún. intermodális közlekedési csomópontok kialakítása, amelyek lehetőséget adnak az egyes közlekedési módok közötti egyszerű váltásra.